piątek, 5 grudnia 2014


BYLIŚMY W BERLINIE!!!

Każde działanie ma swój początek i koniec, tak też nasz projekt "FREIHEIT to znaczy WOLNOŚĆ" dobiegł końca. Byliśmy w Berlinie, odwiedziliśmy wszystkie te miejsca, o których najpierw uczyliśmy się z Internetu i innych źródeł. Na pewno Wasza wiedza jest pełniejsza ale najważniejsze są emocje, jeżeli lodowaty wiatr nie zepsuł humorów, to mam nadzieję, że wrócicie tu za kilka lat samodzielnie, żeby zobaczyć jeszcze raz te miejsca, poszukać innych ciekawych zakątków w Berlinie a może pokazać komuś to miasto? Pamiętajcie, że w Berlinie i Poczdamie są też uniwersytety, może tu na studia? A może w liceum na wymianę?
Dziękuje za Wasz wkład pracy i zaangażowanie, za mozolne
wypełnianie kart pracy i za niezapomnianą (dla mnie;) lekcję w hostelu na korytarzu. Każdy dołożył "cegiełkę" do projektu, każdy był jego częścią, to Wasz projekt i na pewno udany! Dziękuję też Pani Uli i Pani Kasi za chęć poszerzenia swojej wiedzy na temat Muru Berlińskiego (panie też wypełniły karty pracy!!!:) i za pomoc w zorganizowaniu tego projektu i opiekę nad Wami.
Poniżej jeszcze zdjęcie naszej tablicy projektowej (pamiętacie jak miesiąc temu świeciła pustkami?):
Do następnego projektu!
Tu jeszcze materiały projektowe, te które mieliście w teczuszkach:)

Słownik:

Program:

Berlin, wyjazd projektu „FREIHEIT to znaczy WOLNOŚĆ“

           
29.11.2014 sobota
5.45     zbiórka
06.00  wyjazd z Warszawy
15.00 przyjazd do Berlina
15.00-17.00  Jarmark przy Neptunie
17.30-17.45  przyjazd do hostelu, zakwaterowanie
18.30  obiadokolacja w hostelu
19.45  wyjazd z hostelu
19.45-20.15  objazd po mieście
20.30  Reichstag wejście na 20.45
22.20  powrót na nocleg
           
30.11.2014-niedziela       
07.30  Śniadanie
08.45-10.00  Msza Piuskirche Palisadenstr. 72
10.30-11.30  East Side Gallery
12.00-12.30  Checkpoint Charlie
12.30 – 14.00           Mauermuseum
14.30 – 16.30           Potsdamer Platz
17.00 – 18.00           Berlin Wall Memorial BernauerStr.
19.00  obiadokolacja
           
01.12.2014-poniedziałek
08.00  śniadanie
9.30-9.45       Rotes Rathaus
9.45 - 10.15  Nikolaiviertel
10.45-11.45  Gendarmenmarkt  (bardziej 11.00-12.00), Unter den Linden, Brandenburger Tor, Pomnik Pomordowanych Żydów Europy
15.30-17.30  Muzeum Story of Berlin
18.20  obiadokolacja w hostelu
           
02.12.2014-wtorek          
08.00  śniadanie
09.00  wyjazd z hostelu
10.00/10.30 przyjazd na Tropical Island
16.00  zakwaterowanie w namiotach
17.00  obiadokolacja
           
03.12.2014-środa
07.00  Śniadanie
08.00  wyjazd z Wyspy
09.30 - 10.15  Sanssouci, Potsdam - kościół Piotra i Pawła, "Mała Brama", Potsdam - Cecilienhof
16.00-17.00  Torzym - obiad
23.00  planowany powrót do Ożarowa


Karty pracy:
„FREIHEIT TO ZNACZY WOLNOŚĆ”
Berlin -Moja Karta Pracy
Imię i nazwisko.....................................................................................................................................................

1.    Napisz co już wiesz o wydarzeniach związanych z powstaniem, trwaniem i upadkiem Muru Berlińskiego (możesz napisać listę, albo zebrać informacje w formie mapy myśli... polecam drugie rozwiązanieJ).
2.    Weihnachtsmarkt – Jarmark Bożonarodzeniowy. Napisz, co tam można kupić, robić. Klasy pierwsze i osoby nie „niemieckojęzyczne” piszą po polsku, reszta po niemiecku oczywiście. (To łatwe zadanie, bo wszystkie napisy na Weihnachtsmarkt są po niemiecku, wystarczy przepisać, (np. zrobić zdjęcie i przepisać:) Polskie słowo „jarmark” pochodzi oczywiście… z niemieckiego, to „Jahrmarkt” czyli „coroczny targ/rynek/bazar” .

Kiedy odbywają się Weihnachtsmärkte w Niemczech? Cały rok, czy w określonym czasie? - Które jarmarki odwiedzieliśmy? Który z nich ma najdłuższą tradycję?
3.    REICHSTAG Napisz 3 ważne informacje, które zapamiętałeś po wizycie w Reichstagu.
4.  Eastside Gallery. Co to? Od kiedy? 3 graffiti zapadające w pamięć-opisz je, jak je rozumiesz. (jak umiesz to narysuj;)
5.Muzeum Muru, Opisz 3 ucieczki przez mur, przez granice. Co było dla Ciebie nowe w muzeum? Co wiemy na temat wymiarów muru? długość całkowita, wysokość, materiał...?
6. Checkpoint Charlie-co to było? Skąd ta nazwa? Co tu teraz jest?
7. Potsdamer Platz-3 zdania o przeszłości i 3 o teraźniejszości tego placu.
8. Nikolaiviertel, Gendarmennmarkt, Rotes Rathaus.
Zachęć rówieśników do odwiedzenia tych miejsc (po jednym zdaniu do każdego miejsca)
9. Ulica Unter den Linden – co to znaczy? Opisz trzy budynki przy tej ulicy.
10.  Brama Bandenburska – 3 fakty z historii i opisz bramę.
11 Pomnik Pomordowanych Żydów. Dlaczego tak wygląda,, ma taką formę (czego się dowiedziałeś i co sam sądzisz na tan temat.)
12.  Story of Berlin – uzupełnij karty pracy
13. Wymyśl hasło reklamowe dla Wyspy Tropikalnej
14.  Potsdam , zapisz trzy fakty o tym mieście.
15. Ceciliienhof, co tu się ważnego wydarzyło? Kto brał udział w tym wydarzeniu. Jakie miało to konsekwencje dla Polski.



Karty pracy do muzeum:

Poziom 2 -Pytania i odpowiedzi (dla uczniów mi.dzy 15 a 17 r. ..) 

 (Sala 4) 

1. Na jakim podłożu zbudowano Berlin? 


2. Z którego roku pochodzi pierwsza wzmianka miasta Cölln, które było miastem 
bliźniaczym Berlina? 

(Sala 6) 

3. Jakimi towarami handlowano pierwotnie w Berlinie? 

(Sala 7) 

4. Kiedy pojawił się protestantyzm w mieście? 

5. Które 3 religie są współcześnie najliczniej reprezentowane w Berlinie? 

6. Co symbolizuje tzw. pierścien  tolerancji znajdujący się w środku sali? 

(Sala 8) 

7. Na którym instrumencie grał Fryderyk Wielki? 

8. Co pokazuje „Lindenrolle“? 

(Sala 9) 

9. Co symbolizują barykady w tyłu pomieszczenia? 


10. Które z berlińskich budowli przypominaj. współcześnie o Wilhelmie i Alexandrze von 
Humboldt? 

(Sala 11) 

11. Dlaczego tak wiele ludzi ze wsi emigrowało do miast? 

 (Sala 12) 

12. Czym jest plan Hobrechta? 


13. Jak się nazywa malarz przedstawiający życie codzienne pracowników? 

 (Sala 13) 

14. W jakim stopniu Berlin został dotknięty skutkami I Wojny światowej? 


(Sala 14) 

15. Na jakie wydarzenie zwraca uwagę sejf? 


16. Wymień 3 tematy poruszane przez tę część wystawy: 


 (Sala 15) 

17. Gdzie ustawiono pierwszą sygnalizację świetlną w Berlinie? 

 (Sala 16) 

18. Co charakterystycznego zauważyłeś przy galerii portretów?  


(Sala 17) 

19. Nazwij 3 autorów, których dzieła padły ofiarą podczas palenia książek: 


20. Który architekt projektowa. „Halę Ludu”? 


21. Na które wydarzenie powołuje się zbita szyba z napisem „Żyd“? Co się w tamtej nocy 
wydarzyło? 


(Sala 18) 

22. Jakie były największe problemy mieszkańców Berlina w okresie powojennym? 


23. Co to są „Trümmerfrauen“? 


(Sala 19) 

24. Na ile sektorów podzielono Berlin? Które państwa brały w tym udział? 



25. Co się stało w czasie blokady berlińskiej (most powietrzny)? 


(Sala 20) 

26. Czym różnią się od siebie salony Wschodniego i Zachodniego Berlina? 
Wschodni: ............................................................................................................................................ 
Zachodni: ............................................................................................................................................. 
 (Sale 21/22) 

27. Jak rząd NRD nazwał mur berliński? 

28. Wymień tematy poruszane w tej części wystawy: 

29. Jak się nazywa organizacja młodzieży w NRD? 

 (Sala 24) 

30. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z listopada 1989 roku, od najwcześniejszego 
(1) do najpóźniejszego (5): 
..... Wiadomości ARD donoszą: „NRD otwiera granice!“ 
..... Protesty poniedzia.kowe 
..... Przejście graniczne na Bornholmerstraße zostaje otworzone 
..... Ludzie pielgrzymują do przejść granicznych 
..... Konferencja prasowa Biura Politycznego NRD 



Kalendarium:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz